- Het zijn onrustige tijden op de markt voor streamingdiensten. Prijzen worden over de hele linie verhoogd en abonnees beginnen kritisch naar hun uitgaven te kijken.
- Maar met een verse samenwerking met Ziggo in de pocket en een deal met Odido in Nederland, ziet nieuwkomer SkyShowtime de toekomst rooskleurig in.
- Business Insider sprak met CEO Monty Sarhan van SkyShowtime over de uitdagingen en kansen.
- Lees ook: Netflix blijft verreweg de populairste streamingdienst in Nederland: combinatie met Videoland komt vaakste voor
Als je het tegenwoordig over streamingdiensten hebt, dan denk je waarschijnlijk al snel aan prijsstijgingen. Het lijkt schering en inslag bij streamingpartijen die eens per zoveel maanden weer een paar euro’s op de maandprijs gooien. Daardoor is het niet meer de vraag op welke streamingdiensten je een abonnement hebt, maar wat het eerstvolgende abonnement is waar je afscheid van wilt nemen.
De stijgende prijzen en de toenemende versplintering in de markt zorgen ervoor dat grote namen als Netflix, Disney en Max (voorheen HBO Max) het moeilijk hebben. Zeker nu consumenten door de hoge inflatie kritischer naar hun uitgaven kijken.
Netflix lijkt vooralsnog een van de weinige partijen die een antwoord op de problemen heeft gevonden door accountdelen aan te pakken. Daardoor kon de streamingdienst in het derde kwartaal van dit jaar tegen de verwachtingen in juist meer abonnees bijschrijven. En zelfs na de prijsverhoging resulteerde dat niet in een lading opzeggingen.
Bij Disney en Max hebben prijsverhogingen wel geleid tot teruglopende abonnee-aantallen. Daardoor moet er in het aanbod geschrapt worden en wordt de aantrekkelijkheid van de diensten beïnvloedt.
Met deze ontwikkelingen in het achterhoofd lijkt het zacht gezegd gedurfd om een nieuwe streamingdienst te lanceren. "We waren ons goed bewust van wat consumenten doormaakten”, zegt CEO Monty Sarhan van SkyShowtime tegenover Business Insider. "We besloten daarom om de prijs centraal te stellen. We wilden de meeste waarde voor het geld bieden en dat doen we ook. Daar staan we voor."
Als nieuweling een markt betreden waar de concurrentie moordend is en mensen kritisch naar hun uitgaven kijken, lijkt dit een gigantische uitdaging. Maar Sarhan ziet dit alleen maar als iets positiefs “Ik denk dat het een goede tijd voor streaming is. Er is nog veel ruimte in de markt, zeker in Europa. Streaming is de toekomst en consumenten gaan alleen nog maar meer streamen. En ja, er is veel concurrentie, maar ik zie dat alleen maar als een plus, want concurrentie maakt ons allemaal beter.”
Nieuwe streamingdienst SkyShowtime werkt samen met Ziggo en Odido
Natuurlijk blijft het een uitdaging om bij consumenten op het netvlies te komen. Als potentiële klanten niet van je bestaan of aanbod afweten, kunnen ze immers ook geen abonnee worden. Mede hierom heeft de nieuwe streamingdienst in Nederland gekozen voor samenwerkingen met grote telecompartijen. Zo kondigde SkyShowtime onlangs een partnerschap met Ziggo aan, waarbij de streamingdienst het optionele ‘Movies en Series’-aanbod invult.
Dinsdag meldde SkyShowtime ook een deal met Odido voor de Extra's portfolio. Ook zijn SkyShowtime-abonnementen beschikbaar als losse optie binnen alle mobiele bundels.
“Ik denk dat streamingdiensten kabelaanbieders vaak alleen zien als platforms, maar wij zien ze als partners. Hoe kunnen we samen ons bedrijf laten groeien? Wij hebben de ambitie om zoveel mogelijk mensen van entertainment te voorzien. Daarom willen we overal zijn en het makkelijk maken voor mensen om gebruik te maken van onze diensten, op welke manier dan ook”, zegt Sarhan.
“We bereiken daar ook direct een groot aantal mensen mee. Het Ziggo-pakket waar SkyShowtime deel van uitmaakt heeft ruim een miljoen abonnees, en dat is een flink aantal. Het is een win-win-win, want het het is niet alleen waardevol voor ons, maar ook voor Ziggo en de klanten.”
Volgens Sarhan zullen dit soort samenwerkingen in de toekomst veel vaker voor gaan komen. Streamingdiensten zullen volgens hem vaker in bundels te verkrijgen zijn, waardoor de klant voordeliger uit zal zijn. “Toen er meer tv-zenders bij kwamen in het kabelaanbod, hoorde je niemand klagen. Een van de dingen die het kabelaanbod zo geweldig maakte was dat het een bundel was, en daar zal je er meer van gaan zien.”
Meer consolidatie in de streamingmarkt
Maar daarnaast verwacht Sarhan ook verdere consolidatie in de markt. Daar is SkyShowtime zelf een sterk voorbeeld van, aangezien de streamingdienst voortkomt uit een bundeling van het aanbod van de Amerikaanse entertainmentreuzen Comcast en ViacomCBS. Daaronder vallen filmstudio's en zenders als Sky, NBCUniversal, Universal Pictures, Paramount Pictures, Nickelodeon en Dreamworks onder.
Het aanbod van SkyShowtime omvat een uitgebreide bibliotheek van Hollywood-films en series zoals 'Star Trek Strange New Worlds S1 & S2.
"SkyShowTime is ontstaan uit twee grote namen die samengaan om de Europese markt, verdeeld over 22 markten, aan te vliegen", zegt Sarhan. Al ziet hij zijn dienst niet per se verder consolideren met een andere streamingdienst. “Ik ben meer gefocust op kansen met distributiepartners zoals Ziggo en Odido. Die zijn erg waardevol voor de consument.”
Wie de streaming wars gaat winnen? De partij met de beste content. “Ik denk dat mensen altijd bij de aanbieder blijven waar ze de beste content kunnen vinden. Er is een mooi gezegde: ‘Content is King’ en ik denk dat dat nog steeds waar is. Consumenten zoeken nog steeds content op die waardevol voor ze is, of dat nu in de bioscoop is of op tv of via een streamingdienst.”
Sarhan erkent dat het voor de consument lastig kan zijn om uit te zoeken waar die content te vinden is. “Als ik één ding in streaming zou willen oplossen, zou het een universele zoekoptie zijn. Laten we het makkelijk maken voor de consument om te vinden wat men wil kijken. Dan winnen we allemaal."